Helena Basilova’s piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland en vervolgens ook wereldwijd.
Ze verhuisde in 2010 naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Daar voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall en het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space. Ze maakte deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble en werkte nauw samen met componisten uit het West 4th New Music Collective. In 2016 werkte Helena samen met het collectief DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin in Roest Amsterdam. Deze samenwerking leidde tot meer audio-visuele samenwerkingen met o.a. Nick Verstand, Vincent Rang, Jurjen Alkema en Boris Acket. Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot en dat hedendaags repertoire (nóg) meer te horen zal zijn in zalen van de toekomst. De laatste jaren schrijft Helena ook haar eigen muziek, zoals de nieuwe film-score voor science fiction film Aelita- Queen of Mars (1924) samen met Salvador Breed of nieuwe muziek voor de installatie Monolith, die te zien was op FIBER Festival 2023 in Muziekgebouw aan het IJ. Helena bracht albums uit met pianomuziek van o.a. Scriabin, Janacek, Firsova, Medtner, Prokofiev en Schnittke. Haar meest recente album met de Triadic Memories op van Morton Feldman is een monument aan de lockdown van 2020. In dit werk staat de desoriëntatie van tijd en onzekerheid van de toekomst centraal. Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen. Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle.