Julien Libeer

Piano
De eerste muzikale herinnering van de in 1987 in de buurt van Brussel, België, geboren Julien Libeer was de beroemde documentaire over de opname van West Side Story door Leonard Bernstein. De piano, waarmee hij op zesjarige leeftijd begon, werd al snel de trouwe metgezel voor het uiten van zijn liefde voor muziek die net zo goed gedijt op opera, orkest en kamermuziek als op het pianorepertoire.

Vijf beslissende jarenlang was de Frans-Poolse pedagoog Jean Fassina de geduldige, veeleisende en wijze leraar die elke aspirant-muzikant de kans zou moeten hebben om tegen te komen. Deze ervaring werd gevolgd door de al even intense samenwerking met Maria João Pires in de Muziekkapel Koningin Elisabeth, wiens advies en steun de opvattingen van Julien de afgelopen jaren sterk beïnvloedden.
Julien heeft opgetreden in de Barbican Hall (Londen), Auditorio Nacional (Madrid), Palau de la Musica (Barcelona), Elbphilharmonie (Hamburg) en is een regelmatige gast van het Palais des Beaux-Arts (Brussel) en Concertgebouw Amsterdam. Daarnaast brachten andere tournees hem naar Japan (Tokio, Sumida Tryphony Hall), Libanon (Beirut Chants festival), Turkije (Ankara Music Festival) en de VS (Miami International Piano Festival). Hij is artist in residence bij Flagey.
Hij trad op met de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Brussels Philharmonic, Belgian National Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia en New Japan Philharmonic; onder dirigenten als Trevor Pinnock, Jun Märkl, Michel Tabachnik, Augustin Dumay, Hervé Niquet, Joshua Weilerstein en Enrique Mazzola. Zijn toewijding aan het werk van Dinu Lipatti heeft geresulteerd in warme samenwerkingen met onder meer het Boekarest Radio Orkest.
Als ervaren kamermuzikant werkt hij regelmatig samen met Augustin Dumay, Camille Thomas, Frank Braley, Maria João Pires en Lorenzo Gatto, met wie hij gedurende verschillende seizoenen de volledige vioolsonates van Beethoven heeft uitgevoerd (op locaties als Wigmore Hall, Louvre en het Concertgebouw Amsterdam).
Hoogtepunten van de afgelopen seizoenen waren onder meer uitnodigingen voor het Concertgebouw (Amsterdam), Wigmore Hall, Flagey (Brussel) en de Steinway International Concert Series (Cardiff). Hij was te gast op het Enescu Festival, het Beirut Chants Festival, het Miami International Piano Festival en gaf kamermuziekconcerten in De Doelen (Rotterdam), het Palais des Beaux-Arts (Charleroi) en het Théâtre des Abesses (Parijs).
Andere recente hoogtepunten zijn onder meer de voltooiing van Juliens volledige opname van Beethoven-vioolsonates met Lorenzo Gatto (Alpha Classics), waarmee hij de Diapason d’or de l’Année 2016 won; zijn debuutconcertalbum met Lipatti’s Concertino voor piano en orkest en Mozarts Pianoconcert nr. 27 in Bb majeur, KV 595 (Les Métamorphoses Orchestra en dirigent Raphaël Feye, op Evil Penguin Records). Daarnaast ontving hij in 2017 een Echo Klassik Award voor zijn album met cellist Camille Thomas. Julien tekende vervolgens bij Harmonia Mundi International en bracht in 2020 een avontuurlijke Bach-Bartók uit, in 2022 gevolgd door A Well-tempered Conversation, een conceptuele kijk op Bachs iconische Wohltemperierte klavier.

Julien Libeer studeerde bij Daniel Blumenthal (Koninklijk Conservatorium van Brussel), Jean Fassina (Parijs) en Maria João Pires, en is associate artist van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar hij zich ook specialiseerde in kamermuziek met de leden van het Artemis Quartet . Verder heeft hij advies gekregen van Dmitry Bashkirov, Alfred Brendel, Nelson Delle Vigne-Fabbri, Jura Margulis en Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet).
Naast het concerteren is Julien gedreven om projecten te initiëren of eraan samen te werken die geworteld zijn in het idee dat muziek, veel verder dan haar esthetische waarde, een kracht van verandering kan zijn voor iedereen die wil luisteren. Een van deze projecten was Julien die een Belgische tv-serie presenteerde, waarin hij pleitte voor het vertellen van muzikale verhalen. Daarnaast presenteert hij de concertreeks Salon Libeer in het Concertgebouw Brugge, waarin hij samen met een collega-muzikant en een spreker (o.a. filosoof, historicus, auteur) optreedt, en de lezingenreeks Dead or Alive, een filosofische verkenning van de verschuivingen in de klassieke muziek. muziek maken (in samenwerking met LUCA School of Arts en de Katholieke Universiteit Leuven.
Als artistiek directeur van het project Singing Molenbeek begeleidt hij koorrepetities op hoog niveau in de basisscholen van een Brusselse buitenwijk die bekend staat om allerlei verkeerde redenen. Het is Juliens hoop dat het introduceren van deze kinderen in muziek, met al zijn eisen en beloningen, hen zal helpen persoonlijk en sociaal te groeien.

Photo credit: Green Room Creatives – Jorre Janssens


Details

  • Artiest

    Julien Libeer
  • Instrument

    Piano
  • Website