Vladimir Grafov

Lichtkunstenaar
Studeerde natuurkunde en wiskunde in Moskou (technische universiteit, afgerond in 1987), werkte als junior wetenschapper in het plasma-onderzoekslaboratorium van de Academie van Wetenschappen in Moskou.

In de jaren tachtig was hij betrokken bij de Russische ondergrondse avant-gardebeweging en nam hij deel aan het organiseren van alternatieve evenementen in kelders en privéappartementen.

Verhuisde in 1989 naar Nederland en raakte actief betrokken bij de Amsterdamse kunstscene. Gewerkt met Rabotnik TV (reeks maandelijkse programma’s over de Russische culturele scene), Radio100 (piraten live muziekuitzendingen, samenwerking met John Duncan), NL
Centrum (diverse kunstevenementen). Deelgenomen aan de productie van GODDODIN door Brith Goth en Test Department en andere projecten met Stichting Mickery.

Tussen 1990 en 1993 werkte hij samen met verschillende Nederlandse en internationale artiesten in projecten waarbij geavanceerde technische vaardigheden betrokken waren, zoals Delusions of Self-Immolation van Eric Hobijn, de ontwikkeling van nieuwe muziekinstrumenten bij STEIM en andere projecten.

Tussen 1993 en 1996 oprichter en actief lid van de kunstgroep Laboratories of Art Technologies (LAT). De door LAT ontwikkelde werken concentreerden zich op het gebruik van geavanceerde technologieën die beschikbaar kwamen voor creatieve groepen en individuen na de val van het IJzeren Gordijn en de daaropvolgende ineenstorting van de Sovjet-Unie. Door LAT ontwikkelde werken waren te zien in Arti en Amicitae, Koninklijk Nederlands Conservatorium (Samenwerking met Frans Evers en Dick Rijmakers), V2 (DEAF’96, samenwerking met Zbigniew Karkowsky,

Atau Tanaka en Edwin van der Heide) en vele andere locaties. De focus van het projectwerk lag op het gebruik van geavanceerde sensor- en projectietechnologieën, waaronder hoogwaardige lasers in installatie, uitvoeringen en theater. Lasers was betrokken bij de Holland Festival-productie “The Fall of Mussolini” van Dick Rijmakers in 1995. Tussen 1997 en 2001 werkte hij af en toe samen met Edwin van der Heide om verschillende kunstwerken te maken, waaronder LSP (Laser Sound Projector).

Tussen 1996 en 2003 medeoprichter en actief lid van de in Londen gevestigde groep Raylab. Projecten omvatten grote lasershows in de open lucht, multimedia-installaties en interactieve werken.

Tussen 2004 en 2008 medeoprichter en actief lid van de in Londen gevestigde kunstgroep Hivenetworks, gefinancierd door Arts Council of England. Het werk concentreerde zich op het paradigma van vrije netwerken, door gebruikers gegenereerde inhoud en het ‘internet der dingen’. Samenwerkingen omvatten onder meer hackergemeenschappen in Europa en daarbuiten, waaronder consumer.net in Londen en CLab in Berlijn. Live optredens en geavanceerde grootschalige outdoor mesh-gebaseerd activiteiten op het gebied van inhoudsnetwerken maakten deel uit van verschillende evenementen, waaronder de opening van het kunstcentrum in Dortmund en het DEAF’07 Festival in Rotterdam.


Details

  • Artiest

    Vladimir Grafov
  • Instrument

    Lichtkunstenaar
  • Website